Categories

Asal Usul Nama Tempat di Malaysia - Seri Menanti

Seri Menanti Versi 1:

Pada suatu hari Datuk Putih berserta rombongannya daripada suku Seri Lemak Minangkabau datang ke Tanah Melayu untuk mencari kehidupan baru. Adapun Datuk Putih terkenal sebagai seorang Pawang yang terbilang. Setelah lama berjalan akhirnya mereka sampai ke satu tempat yang bersempadan antara Rembau dengan Kuala Pilah. Kerana tertarik dengan tempat tersebut maka Datuk Putih memerintahkan orang-orangnya mendirikan sebuah perkampungan.

Datuk Putih bertanyakan kepada orang-orang di situ nama tempat tersebut namun tidak siapa yang tahu. Dengan demikian perkampungan tersebut tidak mempunyai nama untuk beberapa lama setelah dibuka.

Pada suatu hari Datuk Putih mengumpulkan anak-anak buahnya dan mengajak mereka keluar mencari tempat yang sesuai untuk bercucuk tanam. Semasa dalam perjalanan Datuk Putih melihat ada suatu tumbuhan yang menarik perhatiannya. Dia memanggil pengikutnya untuk mengenal pasti tumbuhan tersebut.

" Ini adalah pokok padi!" kata seorang tua dikalangan mereka.

Maka Datuk Putih pun menyuruh anak buahnya mencabut pokok padi itu namun tidak berjaya seolah akarnya mencengkam kuat ke bumi. Maka akhirnya Datuk Putih sendiri yang mencuba namun masih tidak berjaya mencabutnya.

Datuk Putih membaca jampi mentera yang dihafalnya kerana sememangnya dia seorang pawang besar. Dari firasatnya mengatakan pokok padi itu dijaga oleh makhluk halus dan tidak siapa boleh mencabutnya. Akhirnya pokok padi itu dibiarkan sahaja di tempat asalnya.

Adapun pokok padi itu semakin hari semakin subur dan membesar akhirnya mengeluarkan buah padi yang amat banyak. Datuk Putih memohon kepada penunggu yang menjaga pokok padi itu untuk mengambil buah padi untuk dijadikan benih. Benih padi itu disemai di sawah lalu kembang membiak. Akhirnya kawasan tersebut penuh dengan pokok padi.

Maka Datuk Putih pun mencadangkan supaya tempat itu dinamakan " Semangat Padi yang menanti" sempena batang padi yang mereka jumpai. Kemudian nama itu bertukar jadi " Padi Menanti" dan akhirnya jadi " Seri Menanti."

Seri Menanti Versi 2:

Namun ada pula yang mengatakan Seri Menanti dibuka Oleh Datuk Seri Raja orang Minangkabau dari suku Batu Hampar pada abad kelima belas. Adapun Datuk Seri Raja bersaudara dengan Datuk Bendahara yang menjadi Penghulu Luak Sungai Terap, Siak.

Suatu hari berlaku perselisihan faham antara Datuk Seri Raja dengan Datuk Bendahara. Akibatnya Datuk Seri Raja berasa tidak senang hati tinggal di Sungai Terap lalu bercadang hendak membawa keluarga dan pengikutnya ke Tanah Melayu.

Pada hari yang ditetapkan maka berkumpullah pengikutnya seramai 30 orang lelaki dan 30 orang perempuan. Adapun pengikutnya yang perempuan kesemuanya terdiri daripada suku Batu Hampar. Setelah menyeberangi Selat Melaka mereka singgah di Naning. Namun mereka tidak bercadang untuk menetap di Naning kerana matlamat mereka ke Rembau kerana di sana ramai orang Minangkabau.

Dalam perjalanan ke Rembau mereka singgah di satu tempat yang menjadi sempadan antara Rembau dengan Kuala Pilah. Nama tempat itu ialah Londar Naga. Dinamakan Londar Naga kerana dipercayai tempat itu pernah dilalui oleh seekor ular naga. Hari ini Londar Naga bertukar jadi Kampung Galau letaknya di kawasan Seri Menanti.

Apabila sampai di Rembau, Datuk Seri Raja meminta izin daripada Datuk Undang Rembau untuk menetap di Londar Naga. Kerana kawasan itu sudah bertuan maka Datuk Undang Rembau mencadangkan mereka membuka perkampungan baru di suatu kawasan lembah berhampiran dengan sebatang sungai. Datuk Putih bersetuju dan akhirnya tempat itu dinamakan Sungai Layang. Kerana bilangan mereka semakin bertambah ramai maka Datuk Putih membuka satu lagi penempatan baru tidak jauh dari Sungai layang dan tempat itu dinamakan Seri Menanti.

Seri Menanti versi 3:

Dua adik beradik bernama Sutan Sumanik dan Johan Kebesaran anak orang besar Minangkabau dari suku Tanah datar datang ke Rembau lalu mengadap Datuk Undang Rembau. Kedua bersaudara itu memohon membuka kawasan perkampungan lalu mereka disuruh oleh Datuk Undang Rembau meneroka tanah di kasawan sekitar Sungai Layang.
Kedatangan mereka disambut baiik oleh Datuk Seri Raja. Kerana mereka berlainan suku maka berlakulah perkahwinan antara orang-orang dari Tanah datar dengan suku Batu Hampar. Keluarga mereka jadi semakin ramai hingga terpaksa sebahagian daripada mereka membuka sebuah lagi perkampungan baru di satu tempat bernama Tanjung Alam. Kampung itu kini sudah bertukar nama kepada Gunung Pasir.

Dari hari ke hari bilangan orang-orang Minangkabau yang datang ke Rembau semakin bertambah. Kerana mereka datang dari berlainan tempat maka akhirnya suku-suku orang Minangkabau di Rembau juga semakin bertambah akhirnya menjadi dua belas suku.

Pada suatu hari ada permintaan supaya dilantik seorang penghulu dari tiap-tiap suku bertujuan untuk menjaga kepentingan orang-orang dari suku kaum mereka. Mereka dapat kata sepakat mengadap Datuk Penghulu Luak Inas bertujuan meminta seorang anaknya menjadi penghulu suku mereka.

Penghulu Inas bersetuju lalu menghantar anak perempuannya bernama " Senduk Emas" yang kemudiannya bergelar " Penghulu Berantai Kulit" Mereka membuat sebuah tempat kediaman di satu tempat bernama Padang Biawas yang letaknya tidak jauh dari Seri Menanti.

Penghulu Berantai Kulit dikahwinkan dengan seorang lelaki dari keturunan yang baik bernama Khatib Adil. Mereka mendapat dua orang anak lelaki iaitu Naam dan Sutan Kaaro atau lebih dikenali dengan nama Panglima Hitam. Naam kemudiannya dilantik sebagai penghulu di Luak Muar manakala Panglima Hitam terus menetap di Padang Biawas.

Panglima Hitam yang bertanggung jawab membawa Raja Melewar dari Pagar Ruyung Minangkabau ke Tanah Melayu untuk ditabalkan jadi Yamtuan Negeri Sembilan.

Panglima Hitam juga yang bertanggung jawab mendirikan sebuah istana yang diberi nama "Istana Menanti" pada tahun 1908 yang mana bentuknya sama seperti istana Pagar Ruyung di Minangkabau. Keunikan istana Seri Menanti kerana didirikan tanpa menggunakan sebatang paku. Dan Istana Seri Menanti kini menjadi tumpuan para pelancung bila datang ke Negeri Sembilan.

1 comment: