Categories

Asal Usul Nama Tempat di Malaysia - Linggi



Pada suatu hari Tok Lebai Dolman berunding dengan saudaranya Kanda Ali, Haji kassim, Khatib Jamaluddin, Tok Sulung Mahmud dan Khatib Musa. Dalam perundingan tersebut Tok Lebai Dolman mengajak saudara-saudaranya meninggalkan Rembau untuk membuka perkampungan baru. Dan akhirnya mereka bersetuju.

Pada hari yang ditetapkan maka bertolaklah mereka seramai empat belas orang yang terdiri dari tujuh lelaki dan tujuh perempuan yang merupakan pasangan suami isteri. Mereka meninggalkan Rembau dengan menaiki perahu untuk mencari kawasan yang sesuai untuk dijadikan perkampungan.

Perahu mereka terus mudik di sebatang sungai yang kini dinamakan Sungai Linggi. Mula-mula mereka bertemu dengan satu tempat bernama Siliau.

" Mungkin tempat ini sesuai kita jadikan perkampungan," kata salah seorang daripada mereka.

Sebagai ketua rombongan Tok Lebai Dolman berkuasa memberi kata putus. Tapi sebelum membuat keputusan dia menyiasat dulu kawasan Siliau. Dia kemudiannya mengatakan tidak setuju kerana kawasan tersebut tidak menarik minatnya. Maka mereka pun meneruskan perjalanan.

Perahu yang merek naiki terus menghilir dan akhirnya sampai ke satu tempat bernama Pangkalan Kundang. Mereka tidak dapat lagi berperahu kerana perahu mereka sudah bocor dan tidak boleh digunakan lagi. Mereka naik ke darat dan berjalan kaki untuk meninjau kawasan tersebut. Rombongan itu meneruskan perjalanan ke hulu hingga sampai ke satu tempat yang belum ada nama.

Ketika itulah mereka menjumpai linggi-linggi iaitu sejenis papan melengkung yang digunakan kepada kepala perahu dulukala. Kerana sudah berasa penat mereka duduk berehat di atas papan linggi-linggi itu. Kemudian Tok Lebai Dolman memutuskan untuk berkampung di situ. Enam pasangan lagi meneruskan perjalanan untuk mencari tempat yang berkenan di hati mereka.

Setelah lama berjalan rombongan itu bertemu sebuah teratak yang didiami oleh sepasang suami isteri bernama Tok Subuh yang berasal dari Sumatera. Kerana hari sudah malam maka mereka meminta izin dari Tok Subuh untuk bermalam di situ. Akhirnya tempat itu dinamakan Kampung Tok Subuh.

Begitulah seterusnya mereka mencari tempat yang sesuai untuk membuka penempatan baru dan apabila bertemu mereka meninggalkan sepasang suami isteri untuk menetap di situ.

Tok Kanda Ali dengan Isterinya menetap di sebuah tempat yang dinamakan Kampung Hilir, Tok Haji Kasim membuka penempatan baru di kampung Hulu, Tok Khatib Musa pula menjumpai satu tempat yang akhirnya dinamakan kampung Teluk Rumbia. Tok Noh dan isterinya pula membuka sebuah perkampungan bernama kampung Tampin. Setelah kawasan-kawasan tersebut dibuka dan dihuni maka ramailah yang datang untuk menetap di kampung-kampung tersebut.

Menurut Gullick, seorang pengkaji sejarah, nama Linggi mula digunakan pada tahun 1783 dan nama itu berasal dari kayu melengkung yang digunakan pada bahagian kapal. Menurut Gullick lagi, sejak awal tahun 1720 nama Linggi sudah di gunakan untuk menyebut sebatang sungai yang mengalir hingga ke Seremban.

R J Wilkinson, seorang pengkaji sejarah mengatakan kawasan Linggi muia dibuka oleh seorang yang bernama Tok Lebai Dolman. Begitu juga dengan Raja Ali Haji yang ada menyebut nama Linggi dalam tulisannya.

Tempat yang menarik di Linggi ialah kota sejarahnya. Kota Linggi dibina oleh orang Belanda pada tahun 1757 di kawasan tanah tinggi di bukit Supai. Belanda juga menamakannya " kota Filipina" pada tahun 1758.

Di kota Linggi juga diadakan perjanjian damai antara pihak Belanda dengan Daeng Kemboja, pemimpin Bugis yang berkuasa di pengkalan Sungai Linggi. Dengan termeterinya perjanjian itu maka Belanda boleh mengutip cukai bijih timah di kawasan tersebut. Belanda menjadikan Kota Linggi sebagai tempat untuk memonopoli cukai bijih timah dari kawasan pedalaman.

Sungai Linggi pula merupakan laluan paling penting yang menggerakkan ekonomi Negeri Sembilan pada abad ke 19. Kerana itu banyak penempatan baru dibangunkan di sepanjang Sungai Linggi. Sungai Linggi juga digunakan oleh kapal dagang untuk membawa bijih timah dan hasil dagangan yang lainya. Kerana itu tidak hairanlah kenapa Sungai Linggi selalu jadi rebutan malah berlaku perang Sungai Linggi.

Pada tahun 1830, Raja Ali dan Syed Saaban telah diiktiraf oleh Inggeris sebagai Datuk Penghulu Rembau sebagai membalas jasanya membantu Inggeris dalam perang Naning ke 2. Dengan pengiktirafan itu Raja Ali dan Syed Saaban cuba menguatkan kedudukannya dengan menguasi Sungai Linggi bertujuan untuk mengawal perdagangan dari Melaka ke Sungai Ujung.

Untuk melaksanakan tujuan tersebut mereka membina sebuah kubu pertahanan di satu tempat bernama Simpang kerana disitu terdapat dua batang sungai iaitu Sungai Batang Penajis dan Sungai Batang Benar. Kedua sungai tersebut bertemu dengan Sungai Linggi.

Tindakan Raja Ali dan Syed Saaban itu tidak disenangi oleh Datuk Muda Kattas yang bertanggung jawab menjaga kepentingan perdagangan di Sungai Ujung. Datuk Muda Kattas mengisytiharkan perang ke atas Raja Ali dan Syed Saaban.

Maka pada tahun 1833 berlakulah perang Sungai Linggi antara Raja Ali dan Syed Saaban dengan Datuk Muda Kattas. Disini Inggeris memainkan peranannya dengan memihak kepada Datuk Muda Kattas.

Kerana Datuk Muda kattas dapat bantuan dari orang-orang Linggi, orang Cina di Melaka, Inggeris dan sokongan dari Datuk Kelana Sungai Ujung dan Raja Raden Seri Menanti, maka kubu Raja Ali dan Syed Saaban dengan mudah dapat ditawan dan peperangan berakhir dalam masa yang singkat. Raja Ali dan Syed Saaban dapat ditawan tetapi tidak dibunuh sebaliknya disuruh pulang ke Rembau dengan syarat jangan lagi masuk campur urusan di Sungai Linggi.

Selepas kematian Datuk Muda Linggi iaitu Datuk Mohd Kattas pada tahun 1849 keadaan kembali bergolak kerana Sungai Linggi menjadi rebutan antara Datok Undang Rembau, Datok Klana Sungai Ujung dan Datok Muda Linggi. Keadaan menjadi lebih gawat apabila Lebai Kulup yang disokong oleh Datuk Undang Rembau menjalankan kutipan cukai di Sungai Linggi.

Kerana kuatir menjejaskan perniagaan mereka maka pihak Inggeris cuba menyelesaikan masalah dengan mengajak mereka yang terlibat berbincang mencari jalan damai. Inggeris berjaya memujuk Datok Undang Rembau, Datuk Kelana Sungai Ujung (Datuk Kelana Sending) dan Datok Muda Linggi (Datuk Muda Haji Muhamad Salleh) untuk berunding.

Hasil dari pertemuan itu mereka bersetuju untuk mewujudkan kembali keamanan di Sungai Linggi. Dengan ini semua sekatan untuk memungut cukai di Sungai Linggi dihapuskan dan kuasa memungut cukai hanya boleh ditentukan oleh Datok Muda Linggi sahaja.

2 comments: