Categories

Asal Usul Nama Tempat di Malaysia - Gemenceh, Negeri Sembilan



Menurut ceritanya asal nama Gemenceh ialah Sungai Sipuit kerana di situ terdapat sebatang sungai yang banyak siput. Kenapa Sungai Siput bertukar jadi Gemenceh?. Begini kisahnya.

Suatu ketika dahulu ada sepasang suami isteri dari Minangkabau datang ke Melaka untuk mencari kehidupan baru. Namun setelah beberapa tahun tinggal di Melaka nasib mereka masih juga tidak berubah. Maka suami isteri itu mengambil keputusan untuk meninggalkan Melaka dan mencuba nasib di kampung tengah tidak yang letaknya tidak jauh dari Melaka.

Setelah beberapa tahun tinggal di kampung Tengah, nasib pasangan suami isteri itu masih juga tidak berubah. Tanaman yang mereka usahakan tidak menjadi, dagangan yang mereka jual tidak laku. Maka akhirnya mereka memutuskan untuk meninggalkan kampung Tengah untuk berhijrah ke tempat lain.

Setelah lama berjalan akhirnya mereka sampai ke satu tempat yang didiami oleh beberapa orang kaum asli. Mereka menjumpai sebuah pondok usang yang telah lama ditinggalkan. Kerana sudah penat berjalan dan hari sudah hampir malam maka mereka mengambil keputusan untuk bermalam di pondok usang tersebut.

Keesokan harinya apabila terjaga dari tidur, si suami mengajak isterinya meneruskan perjalanan namun di bantah oleh isterinya.

" Elok Kita menetap di sini saja," kata isterinya mencadangkan.

" Tempat ini kawasan orang asli. Takut nanti timbul permusuhan dengan mereka," kata si suami pula.

Akhirnya terjadi pertengkaran antara kedua suami isteri tersebut. Semasa mereka sedang bertengkar itulah datang sepasang suami isteri orang asli. Si Suami bernama Supai manakala isteri bernama Gemenceh. Mereka adalah kaum asli dari suku Biduanda.

" Suami isteri jangan bertengkar nanti hidup tidak aman," kata Gemenceh.

Kata-kata itu dapat memadamkan pertengkaran suami isteri tersebut lalu mereka bermaafan. Kemudian Gemenceh mengajak mereka bertandang ke rumahnya dan mereka dilayan dengan baik sebagai tetamu. Suami isteri orang Minangkabau itu diberi makan dan minum secukupnya.

" Pondok buruk itu milik kami. Kalau kamu nak tinggal di situ kami benarkan," kata Gemenceh.

" Tapi dengan satu syarat. Kamu mesti hidup berbaik-baik dengan kami di tempat ini," kata suami Gemenceh pula.

Pasangan suami isteri orang Minangkabau itu bersetuju dan mereka mendirikan sebuah pondok baru bersebelahan dengan pondok usang kepunyaan orang asli tersebut. Mereka hidup dengan aman damai saling bekerjasama antara satu sama lain.

Pada suatu hari sedang mereka berkumpul maka orang Minangkabau itu mencadangkan supaya perkampungan tersebut diberi nama supaya mudah dikenali ramai. Orang-orang asli menyerahkan saja kepada pasangan Minangkabau itu untuk memberikan namanya. Akhirnya mereka mencadangkan nama "Gemenceh" sempena nama wanita kaum asli yang baik hati itu. Masing-masing bersetuju dan sejak itulah tempat tersebut bernama Gemenceh.

Gemenceh semakin dikenali ramai apabila terjumpa emas di kawasan tersebut. Semakin hari semakin ramai orang yang datang untuk mencari emas. Datuk Saeto yang berkuasa di Johol cuba menjajah Gemenceh tetapi ditentang oleh penduduk Gemenceh yang dipimpin oleh Raja Hussain.

Maka pada tahun 1901, terjadi peperangan antara orang-orang Datuk Saeto dengan penduduk Gemenceh. Pertempuran itu terjadi di Bukit Talang yang kini dikenal sebagai Kampung Pulau. Kerana ramainya orang-orang Datuk Saeto dan bersemangatnya orang-orang Gemenceh untuk mempertahankan kawasan mereka maka peperangan tersebut terjadi amat sengit sekali. Namun akhirnya penduduk Gemenceh terpaksa juga mengaku kalah dan Gemenceh berada dibawah kekuasaan Johol.

Beberapa tahun kemudian penduduk Gemenceh berjaya bersatu dan mengumpul semula kekuatan untuk membebaskan tanah mereka dari kekuasaan Johol. Sebelum melakukan serangan mereka berhenti di suatu tempat untuk berehat dan mengasah senjata masing-masing. Tempat tersebut kini dikenali dengan nama Asahan.

Kerana penduduk Gemenceh cukup persediaan dengan senjata dan sebagainya maka akhirnya orang-orang Johol berjaya di halau keluar dari Gemenceh.

No comments:

Post a Comment