Categories

Asal Usul Nama Tempat di Malaysia - Sungai Ujung

Pada satu ketika dahulu, terdapat sebuah perkampungan Melayu di tebing Sungai Temiang. Kerana Sungai Temiang itu luas dan airnya dalam maka banyaklah kapal dan perahu datang yang singgah. Akhirnya kawasan itu menjadi tempat persinggahan para pedagang untuk berniaga beras, bijih timah, perak, emas, rempah dan berbagai hasil jualan lagi.

Tersebutlah kisah seorang ibu tunggal bernama Induk Peraga dan seorang anak lelakinya bernama Johan. Mereka hidup dalam serba kemiskinan.

Untuk menampung perbelanjaan harian Induk Peraga mengambil upah bekerja di sawah orang, menjaja buah-buahan dan sayuran. Johan pula mengambil upah membawa air minuman dan mencari kayu api untuk dijual kepada pemilik kapal atau perahu dagang yang berlabuh di sungai temiang.

Salah seorang pedagang bernama Orang Kaya Dagang tertarik hati kepada Johan kerana dia nampak baik dan rajin. Maka dia menawarkan pekerjaan kepada Johan. Bagai pucuk dicinta ulam yang datang, dengan rasa senang hati Johan menerimanya.

Walapun berat rasa Induk Peraga untuk melepaskan anaknya belayar mengikut Orang Kaya Dagang namun akhirnya dia terpaksa mengalah juga tambahan pula bila melihat Johan begitu berminat untuk menjadi pelaut. Sejak berkerja dengan Orang Kaya Dagang, Johan bekerja bersungguh-sungguh menyebabkan dia disayangi oleh majikannya.

Kebetulan Orang Kaya Dagang ada seorang anak gadis yang masih belum bersuami. Kerana orang kaya dagang tertarik dengan sifat terpuji Johan maka dia bercadang hendak menjodohkan dengan anaknya. Dan mereka hidup bahagia. Apabila Orang Kaya Dagang meninggal dunia maka Johan mengambil alih tugas bapa mertuanya dengan bergelar Nakhoda Johan.

Adapun ibu Johan Induk Peraga setiap hari menunggu di kuala Sungai Temiang menanti kepulangan anaknya. Dari cerita yang disampaikan oleh para pedagang dia mendapat tahu anaknya kita sudah kaya raya dan bergelar Nakhoda Johan.

Pada suatu hari berlabuhlah sebuah Jong yang amat besar di Kuala Sungai Temiang. Dan tersebar berita bahawa Jong itu kepunyaan Nakhoda Johan. Mendengar berita itu maka Induk Peraga pun pergilah untuk bertemu dengan anaknya.

Kerana Induk Peraga seorang perempuan tua yang miskin dengan pakaian yang korak rabak maka Nakhoda Johan berasa malu untuk mengaku itu adalah ibunya. Malah dia menyuruh orang tua itu diusir dari Jongnya.

Induk Peraga diseret ke darat dan sampai di tebing Sungai Temiang maka dia pun menadah tangannya ke langit lalu berseru.

" Wahai Tuhan, jika benar itu adalah anakku, turunkanlah bala ke atasnya!".

Tiba-tiba hujan turun dengan lebatnya. Kilat sabung menyabung. Angin ribut bertiup kencang. Dengan kehendak Tuhan Jong itu karam dan segala muatannya menjadi batu. Sejak itulah tempat itu dikenal dengan Sungai Jong Tenggelam. Akhirnya bertukar menjadi Sungai Ujung.

Kerana Sungai Ujung menjadi tumpuan para pedagang maka ramai orang cina yang mendiami kawasan tersebut untuk mencari bijih timah. Di kalangan masyarakat cina, Temiang dikenali sebagai Cam Heong Toh yang berarti Pulau Jong Tenggelam.

Dalam kitab Syair Jawa Negarakertagama ada menyebut nama tempat " Sang Yang Hujung di Tanah Melayu" yang menjadi jajahan kerajaan Sriwijaya dari Palembang. Apabila Palembang tewas kepada Majapahit, Sang Yang Hujung juga jatuh ke tangan Majapahit.

Dalam cetera kesebelas Sejarah Melayu pula ada tercatat bhawa Raja Iskandar Shah pernah sampai ke Sening Ujung sebelum menjumpai Melaka. Mengikut sejarahnya baginda yang tewas dalam peperangan dengan Majapahit telah lari ke Muar, Johor lalu membina kota Biawak Busuk sebelum berhijrah ke Melaka.

Semasa singgah di Sungai Ujung baginda tertarik dengan keadaan tempat tersebut lalu baginda menempatkan seorang menteri untuk memerintah di situ. Ini bermakna sejak abad keempat belas Sungai Ujung berada di bawah kuasa kerajaan Melayu Melaka.

Semasa Sultan Muzaffar Shah memerintah Melaka (1445-1458) Sungai Ujung dibawah pegangan Bendahara Paduka Tun Perak dan Seri Nara Diraja Tun Ali. Dan semasa pemerintahan Sultan Mansur Shah Penghulu di Sungai Ujung bernama Tun Nakal.

Terdapat sebuah batu bersurat di Pengkalan Kempas, Sungai Ujung yang sekarang dikenal sebagai Keramat Sungai Ujung tercatat tahun 1467 yang ketika itu Melaka di bawah pemerintahan Sultan mansur Shah.

Semasa Melaka diperintah oleh Portugis, Sungai Ujung dibawah kuasa kerajaan Johor. Selepas itu barulah Sungai Ujung dikuasai oleh orang Melayu yang datang dari Minangkabau.

Pemerintah Sungai Ujung yang pertama ialah Datuk Kelana Badur, anak kepada Penghulu Cantik. Semasa beliau berkuasa Sungai Ujung aman namun setelah beliau meninggal dunia keadaan di Sungai Ujung tidak pernah aman kerana waris beliau berebut kuasa.

Pada pertengahan abad ke tujuh belas, Sungai Ujung menjadi terkenal akibat perbalahan dan perebutan kuasa para pembesarnya. Bagi menyelesaikan perbalahan tersebut Datuk Kelana Syed Abdul Rahman telah menjemput pihak British untuk campur tangan. Dengan ini Sungai Ujung menjadi daerah pertama di Negeri Sembilan yang menerima perlindungan British. Dan pada 10 oktober 1874 Kapten Tathnam dilantik sebagai penolong Residen Inggeris di Sungai Ujung.

Sungai Ujung dikaitkan dengan bandar Seremban yang merupakan kawasan yang paling pesat membangun di Negeri Sembilan. Seremban ialah sejenis permainan kanak-kanak yang menggunakan batu-batu kecil.

3 comments:

  1. ada tak kesan jong yang telah menjadi batu itu? Klu Indonesia terkenal dengan kisah lagenda yg hampir sama, ada batu yang dipercayai Kapal Malin Kundang di Pantai Air Manis,Padang, Sumatera. Mungkin Muzium boleh buat kajian...

    ReplyDelete
  2. Di mana asalusul sungai hujung ni,ini catatan penjajah,sungai ujung sebenar bukan la yg ada sekarang ini,ini catatan dari cerita penjajah,,,,

    ReplyDelete
  3. Sejarah mengikut selera penjajah,,,

    ReplyDelete